디시인사이드 갤러리

마이너 갤러리 이슈박스, 최근방문 갤러리

갤러리 본문 영역

[💬] 오랜만에 돌아온 개발진 코멘트

패러블갤로그로 이동합니다. 2020.06.25 00:32:57
조회 1505 추천 8 댓글 6
														

 

viewimage.php?id=25a8dd27ebd931a86a&no=24b0d769e1d32ca73ced8efa11d02831dd2ecabb386674d2cf3d2b24d0c0634e57273331cf5f54bb189a4168a9d96e4f4deeb494dab6d89e70b92fbdc30e53d561087961a7


- 문화 선정

The discussions on which cultures to include are long and complex. Since they happened before I joined Amplitude (and even if I had been with Amplitude back then, I doubt I would have been a direct part of those discussions), so I cannot speak to the details of why any culture was included or not. But I have talked to our designers and historians, so I have a general idea about some of the factors that play into the decision.

So yes, sometimes historical rivalries and interactions played into these choices. Of course at its core Humankind is about Alternate History (which already starts with the fact that most of the time the topography of your world will not resemble Earth), but we also want to give players touch points in historical interactions.
I have also heard that sometimes the question "Do we have the gameplay systems to do this culture justice?" affects the decision, though I can't speak to specific examples of this.
But I want to stress that these are only two examples of many factors that are considered and discussed before the decisions are made. And there are already many other Cultures we'd like to add down the line (but like every video game developer, we have these pesky people telling us "We only have so much time and money, so make a choice.")

https://forums.civfanatics.com/threads/what-other-cultures-would-you-like-to-see-in-the-first-three-eras-of-humankind.659651/page-2#post-15811678


문화선정은 이 코멘트를 달고 있는 커뮤니티 매니저가 앰플리튜드에 들어오기도 전에 있었던 일임. (아마 이사람도 원래 그냥 VIP였는데 18년도였나 암튼 그때 앰플리튜드 입사했을거임 커뮤니티 매니저로) 따라서 과정이나 기준에 관한 구체적인 답변을 해주기는 한계가 있음.


등장문화는 역사적인 대결구도(라이벌리)와 상호작용을 염두에 두고 선정하는 것이 맞음. 기본적으로 플레이어의 선택에 따른 대체역사를 강조하는 게임이긴 하지만 역사와의 접점은 필요하니까. 또한 게임플레이 시스템이 해당 문화의 특징을 나타낼 수 있는지 역시 고려사항 중 하나임. 하지만 그 외에도 다양한 요소들이 영향을 끼친다는 점을 강조하고 싶음. 그리고 여러 커뮤니티에서 언급된 문화들 중 개발진도 이거 추가하면 좋겠다 하는 것들도 꽤 많음 당장 시간과 예산의 문제에 발목잡힐 뿐이지.


- 파나틱에 달린 묶음답변

Yes, Civics choices are permanent, unless other events force you to revoke or change a civic (e.g. the cultural influence others have already mentioned.)
And as mentioned in my interview with Writing Bull, we are still experimenting with when and how EQ become unavailable or obsolete. If I recall correctly, in an early version Emblematic Quarters lost their effects and instead provided culture once you added another culture, but that was unsatisfying and did not give you a sense of building your own Civilization. So the specifics of this are not set in stone yet (we think we'll unlock Masonry sometime before 2021...)

시빅) 시빅선택은 영구적임. 몇몇 이벤트가 시빅선택을 취소하거나 변경하도록 강제할 수는 있겠지만 (문화적 영향력으로 인한 것이라던가)

상징구역) 상징구역이 언제부터 이용불가능해지고 노후화 취급할지는 아직 실험중인 부분임. 엄청 예전에는 상징구역이 다른문화로 갈아타면 기능을 상실하고 문화만 제공했었는데, 자신만의 문명을 건설한다는 느낌이 약해서 지금처럼 건설 자체는 해당 문화를 유지할 때만 가능하지만 다른문화로 갈아타도 효과가 유지되는 방식으로 바꿨음. 앞으로도 유동적으로 변경이 있을 수 있는 부분임.


As others have theorized, this isn't an increase to Army Size, but to your number of Generals. Basically, Persians are better at administering a large empire, Romans are better at having the military presence to defend it.

부대보유상한) 로마의 아미캡 +3은 부대규모(부대에 편성 가능한 유닛수)가 아니라 부대 보유상한(최대 몇 개의 부대를 유지비 부담 없이 보유할 수 있는지)임. 페르시아는 큰 제국을 통치하는데에 좋고 로마는 대규모 군대를 통해 큰 제국을 지켜내는 데에 좋은 편임.


I'm afraid I have to disappoint you: You won't be able to transcend your neolithic tribe.

초월) 선사시대에서 문화를 안고르고 초월은 불가능


We're planning for that to be possible, yes.

철거/재건축) 이미 지은 확장구역을 다른걸로 교체하는 것도 가능할 예정임.


"Transcending" your current Culture will give you a permanent trait that increases the fame you gain, so if you are confident you can compete without gaining new bonuses, that can be a potentially strong play to increase your Fame.

초월) 초월시 영구적인 명성획득량 증가 보너스를 획득함. 따라서 새로운 보너스 없이도 경쟁에서 앞서나갈 수 있다고 생각되면 초월을 누르는 것도 전략적으로 좋은 선택임.


Yes, that's planned, but would not be available at the start of the game.

도시간 합병) 도시간 합병기능이 있는데 게임 시작부터는 없을거임.


I believe both of them do give +1 Administrator, but there are long-term consequences. Specifically (if I recall correctly), this Civics is the starting point of that branching path you can see on the overview screen, so your choice here determines which choices you get later.

행정관 시빅) 자문회 vs 독재권 시빅 선택지가 양 쪽 모두 행정관 +1을 주는건 맞는데 둘은 단순히 이념을 이동시키는 방향만 다른 것이 아니라, 시빅 개관에서 볼 수 있듯이 분기가 갈리게 됨.


We have some unit responses, but as far as I know, we won't be "localizing" them to your current culture (it would be rather difficult to find a Harappan or Olmec voice-actor...)

유닛 대사) 현재 게임에는 (마치 RTS겜 유닛들 대사처럼) 유닛들이 클릭/명령 등에 반응하는 대사가 있음. 하지만 적어도 지금까지는 그걸 플레이중인 문화에 맞게 로컬라이징할 예정은 없음.


On the repetition of events, we are aiming to largely avoid this through the trigger conditions of the events. Of course, you will probably see some events in several of your games, but I think the combination of events you get should always feel different.

이벤트) 이벤트 반복에 관해서는, 발동조건을 잘 짜서 비슷한 이벤트가 반복되지 않게 하는걸 목표로 하고 있음. 물론 여러 판을 하다 보면 비슷한 이벤트를 자주 볼 가능성이 있긴 하지만 게임 전반에 걸쳐 보는 이벤트를 비교해 보면 차이가 분명 있을 것.


I don't think we change the Fame of different actions between Eras (e.g. a wonder is always the same amount), but the Fame for Era Stars declines within an Era, so if another culture snatches a bunch of Era Stars quickly after entering the Contemporary, they may well overtake you if you take a long time to gain yours. And as far as I recall, we also have some late-game Competitive Deeds.

명성) 시대에 따라 특정 행동에 대해 부여하는 명성점수 양을 변경시키지는 않았을 것임. 다만 시대의 별이 제공하는 명성점수 양은 한 시대 안에서 지속적으로 감소함. 따라서 시대에 진입해서 빠르게 시대의 별을 먹어치울 수 있다면 명성에서 앞설 수 있게 됨. 물론 그것과 별개로 현대시대에 몇 가지 경쟁위업이 준비되어 있음.


Sorry, but it is too late for me to ask for this to be added... We already had that preview in the latest dev build I tried. It wasn't in the Press Build, as it is not quite done at the time.

산출량UI) 엔레때처럼 도시나 확장구역을 놓을 때 타일 및 확장구역의 산출량을 툴팁으로 다 띄워주는 것은 현재로서는 계획이 없음


Unfortunately, I can't give you any clear answers on this. Our Game Designers have been discussing various options on how to end the game early.

조기종료조건) 게임의 조기 종료조건에 관해서는 아직 명확한 대답이 불가능함. 우리쪽 게임디자이너들이 어떻게 게임을 조기에 종료시키는 조건을 잡을지 논의중인 상황임.


Some Civics have pre-requisites of other Civics, but most do not. Also, Civics can be revoked or altered under the right circumstances... But more on that Later™.

시빅) 몇몇 시빅은 다른 시빅의 요구조건으로 등장하지만, 대부분은 그렇지 않음. 시빅은 특정 상황에서는 제거되거나 변경될 수 있음.


Battlefields do tend to get larger as the game progresses, but the details of how combat works are for Later™. (I sure get a lot of use out of that alt-code since we started talking about Humankind...)

전투) 게임을 플레이함에 따라 (대충 시대가 지남에 따라) 전장규모는 점차 커지는 경향성을 보임. 하지만 구체적인 부분은 아직 밝힐 수 없음.


No, there will not be unit customization. Boris has laid out some of the reasons for that quite nicely in this forum before, the difficulties of creating historically authentic units if we allow players to mess around with them. However, I personally think that neither this nor the simpler core combat calculation are detrimental to the depth of the combat, as there are many more interesting inherent unit abilities than in Endless Legend. (The vast number of "more damage against certain unit type" abilities in Endless Legend always felt like one of the biggest weaknesses of the system to myself, as they did not mesh well with the hands-off nature of the system.)

유닛) 유닛 커스터마이제이션은 이번에 없음. 플레이어가 커마를 할 수 있으면 역사적으로 진실성있는 유닛을 등장시키가 어려움. 다만 이런 커마 삭제나 간소화된 전투 계산법이 전투의 깊이를 얕게 만들 것이라고는 생각하지 않음. 


At least that's the goal, but it's sadly not ready to be shown yet.

멸망) 최소한 게임 전반부 절반동안은 전투 및 외교시스템 때문에 다른 세력을 멸망시키는 것이 불가능하게 만드는 것이 목표임


Well, we do have scenarios for the OpenDev. The big question is when and how we integrate the ability to play scenarios, how complex they can become.

시나리오) OpenDev에 시나리오가 있긴 하지만 본 게임에 시나리오가 언제 어떤식으로 도입될지는 미지수임.


You're able to conquer territory, but the goal is that you cannot outright annex all the territory of another civilization. You might still be able to get your hands on some of their resources by war, though...

정복) 아마 여러분은 영토를 정복하는 것은 가능하겠지만 다른 문명의 영토를 전부 합병하는 것은 불가능하게 하는 것이 목표임. 물론 여전히 전쟁을 통해 몇몇 자원을 획득하는 것은 가능하겠지만.


Unfortunately, modding is too complex a technical subject for me to be able to give any clear answer on that other than that we've been discussing what is and is not possible.

모딩) 모딩은 너무 복잡하고 기술적인 사안이라 커뮤니티매니저로서는 대답하기 어려움


https://forums.civfanatics.com/threads/humankind-game-by-amplitude.648888/page-107#post-15811854





- 커뮤니티 매니저 인터뷰 내용

interesting statements from the interview with Catoninetails:

it's almost impossible to eliminate a faction in the first half of the game due to how combat and diplomacy works.

you can conquer an outpost without declaring war, either destroying it or taking it over with the right technology.

cultural influence has very different effects as expected: you do not take one city peacefully. It's ideological pressure, i.e. there's pressure to change your civic choices and you get penalties when declaring war on someone who's culture is influential on you.

conditions to get an era star are dynamically adapted for each era based on your development in that category in the previous era. So it's not always just +5 territory for each star or any static value.

Celtic swordsmen wear chain mail 

There's still some discussion if you might be able to build EQs after you change the culture for some time.

EUs are available until you research an upgrade. Units that are not replaced by a more modern unit might be available for some time after you switch cultures. (does this mean if you transcend, you might use your EU if there is an upgrade available?)

It is not decided yet if there will be scenarios in the final game, but specific map probably will.

They acknowledge the demand for map and scenario editors, but the current tools are not for publication.

There are independent peoples, no barbarians. The aggressive independent peoples can fulfill a similar role, but there are others as well. These independent peoples are named after cultures that didn't make the cut as major factions.

https://forums.civfanatics.com/threads/humankind-game-by-amplitude.648888/page-107#post-15810675


- 외교와 전투시스템 특징상 게임 전반부 절반동안은 다른 세력을 멸망시키는 것이 불가능

- 전초기지는 선전포고 없이 정복이 가능함. 그냥 파괴도 가능하고 특정 기술 획득 이후에는 뺏는 것도 가능

- 문화적으로 영향력이 강하면 시빅 선택을 바꾸도록 강요하는 힘을 가지고 영향력을 가진 국가에 선전포고를 하면 패널티를 얻게 만듦. 이념적 압력으로 생각하면 되고 도시가 평화적으로 알아서 넘어오는 것은 없음

- 시대의 별을 얻기 위한 기준선은 시대에 따라, 그리고 문명의 발달정도에 따라 동적으로 조정됨. 따라서 영토 5개 획득한다고 바로 별을 항상 먹을 수 있는건 아님

- 켈트 검사는 체인메일을 입는다

- 문화를 갈아타고 나서도 상징구역을 계속 건설하게 해 줄지는 아직도 토론중인 사항임

- 상징유닛은 후속유닛을 등장시키는 기술을 찍기 전까지 계속 사용이 가능함. 업그레이드가 끊기는 유닛은 문화를 갈아타도 한동안은 사용이 가능할 것임.

- 시나리오가 최종적으로 게임에 들어갈 지는 불확실함. 하지만 특정 지도는 들어갈 예정임

- 지도 및 시나리오 에디터에 대한 수요는 인지한 상태지만, 해당 툴이 공개하기 적합한 수준은 아님

- 야만인 대신 독립민족이 등장함. 공격적인 성향의 독립민족은 야만인과 비슷한 역할을 할 것이나, 다른 성향을 가진 이들도 있을 것. 주요문화로 등장하지 못한 문화들이 독립민족으로 등장함.



답변 많이도 달았네



추천 비추천

8

고정닉 4

0

원본 첨부파일 1

댓글 영역

전체 댓글 0
등록순정렬 기준선택
본문 보기

하단 갤러리 리스트 영역

왼쪽 컨텐츠 영역

갤러리 리스트 영역

갤러리 리스트
번호 말머리 제목 글쓴이 작성일 조회 추천
3006 설문 여행 같이 다니면 고난이 예상되는 스타는? 운영자 25/04/28 - -
5905 공지 휴먼카인드 발매 및 플레이 관련정보 공지 [6] 패러블갤로그로 이동합니다. 21.08.15 6947 23
2 공지 [DevBlog] HUMANKIND 전세계 최초 공개! [2] 패러블갤로그로 이동합니다. 19.08.20 2859 0
1 공지 HUMANKIND 마이너 갤러리입니다 [6] 패러블갤로그로 이동합니다. 19.08.20 7776 3
20546 💬 휴카 모드 질문 ㅇㅇㅇ(121.127) 04.26 26 0
20545 💬 패치되고 다시 해봄 휴갤러(106.101) 03.22 212 0
20544 💬 휴카에서 이런 경우 본 적 있냐? [2] ㅇㅇ갤로그로 이동합니다. 03.21 160 0
20543 💬 중세시대부터 유닛들이 방어모드가 안되는데 왜이럼 ? [2] shahmassoud갤로그로 이동합니다. 03.09 133 0
20542 💬 왜 중세시대부터 방어상태가 안되지 ? shahmassoud갤로그로 이동합니다. 03.09 71 0
20541 💬 휴카 재밌게 즐기려면 휴갤러(106.101) 03.08 175 0
20540 💬 지금 병력 가만히 놔둘때 생기는 방어 버프 안뜨지 ? shahmassoud갤로그로 이동합니다. 03.08 80 0
20539 💬 도시흡수 질문 [1] 휴갤러(112.186) 03.05 141 0
20538 💬 뭐 이딴겜이 다있냐... ㅇㅇ(211.227) 03.03 229 0
20537 💬 integrating 때문에 영향력 -4000 찍히는데 [2] 휴갤러(61.84) 03.02 145 0
20536 💬 이벤트 수치부터 이상하다 ㄷㄷ갤로그로 이동합니다. 03.02 101 0
20535 💬 도시 자동운영 못함? 휴먼(211.234) 02.25 109 0
20534 💬 최신공략번없나 휴갤러(125.133) 02.24 101 0
20533 💬 약탈해서 땅 야금야금하는거보다 그냥 성 정복하는게 낫구나 휴갤러(208.127) 02.24 154 0
20532 💬 근데 ai들은 오염 신경쓰긴하냐?? [1] ㅇㅇ(211.185) 02.24 173 0
20531 💬 휴먼카인드 접속 오류 휴갤러(180.67) 02.24 83 0
20530 💬 미사일 기지 어케열음? ㅇㅇ(218.51) 02.23 91 0
20529 💬 뉴비 질문있다 [2] 휴갤러(122.32) 02.23 191 0
20528 💬 엔레2 영상 보는데, 휴먼카인드랑 존나 비슷하네 [1] ㄹㄷ(121.131) 02.23 227 0
20527 💬 애미 시발 병신같네 [2] ㅇㅇ(118.221) 02.23 244 0
20526 💬 예니체리 뽕 좆된다 ㅋㅋㅋ ㅇㅇ(118.221) 02.23 142 0
20525 💬 이번패치 휴갤러(125.133) 02.22 117 0
20522 💬 뭔가 병종이 맛없으면 안고르게되네 [1] ㅇㅇ(218.148) 02.20 181 0
20521 💬 유닛 아이콘 국가 말고 병종 띄우는 모드 없냐 휴갤러(61.84) 02.20 85 0
20520 💬 휴먼카인드 vip? 이거 깔면좋음? [2] 휴갤러(61.84) 02.19 236 0
20519 💬 초심자 공략법없나 [1] 어휴(121.142) 02.18 171 0
20518 💬 왜 재밌지 [1] ㅇㅇ(218.148) 02.18 183 0
20517 💬 시대 바로 안 넘어가고 턴 넘기는 건 왜 하는거야? [7] ㅇㅇ(39.7) 02.18 244 0
20516 💬 창작마당에 Super Pack 이거 써본사람 있냐?? [2] ㅇㅇ(218.148) 02.18 227 0
20515 💬 초심자인데 필수로 설치해야 하는 모드좀 알려주세요 [4] 휴갤러(106.240) 02.18 286 0
20514 💬 아라가 휴먼카인드보다 더망했구나 [2] ㅇㅇ(218.148) 02.18 272 0
20513 💬 휴카 디피니티브 에디션 8천원이네 [6] 휴갤러(106.240) 02.18 212 0
20511 💬 님들 이거 문명처럼 다른문명 기술진척도 못봄? [2] 휴갤러(61.84) 02.16 211 0
20510 💬 님들 지금도 바닐라 수치 이상함?? [2] ㅇㅇ(218.148) 02.16 222 0
20508 💬 미학 한번에 영향력 가져오는거 [2] ㅇㅇ(203.251) 02.16 148 0
20507 💬 겜이 대충 이런 흐름임? 드룸갤로그로 이동합니다. 02.15 188 0
20506 💬 특정지구 패널티 삭제 안됨? [8] ㅇㅇ(124.216) 02.15 185 0
20505 💬 초반 원시인부터 한 중세 까진 잼는거 같다. ㅇㅇ(218.147) 02.15 148 0
20503 💬 뭔 건물하나짓는데 열턴 스무턴씩 걸림? [4] 휴갤러(211.250) 02.14 274 0
20502 💬 휴카 하고나니 문명모하겠노 ㅡㅡ [1] ㅇㅇ(203.251) 02.13 394 0
20501 💬 동맹 전략자원 개발? 투자같은거 못해줌? [1] ㅇㅇ(218.51) 02.13 122 0
20500 💬 영향력이 생각보다 중요하네 [1] ㅇㅇ(218.147) 02.12 188 0
20499 💬 테크트리 가속화?는 어떻게 할 수 있나요? ㅇㅇ(115.23) 02.12 92 0
20498 💬 님들 이게임 무료로 뿌리던데 재밌음? [1] 휴갤러(14.37) 02.11 200 0
20497 💬 이 게임 쓰레기임? ㅇㅇ갤로그로 이동합니다. 02.11 252 1
20496 💬 봇한테 전투 개발리는데 어캄? [1] 휴갤러(116.39) 02.11 233 0
20495 💬 겜 나쁘진않았던거 같음 [2] 휴갤러(117.55) 02.10 262 1
20494 💬 이거 자원 개발은 어떻게 해요? [1] 유일신호날두(112.172) 02.10 183 0
20493 💬 이거 속국 요구하는개 낳아요? [3] 유일신호날두(112.172) 02.10 320 0
20492 💬 출시 직후에 하다가 몇년만에 복귀 했는데 [1] moon씨갤로그로 이동합니다. 02.10 296 2
뉴스 SBS에 참패 MBC드라마…정경호 ’노무사 노무진’으로 되살아날까 [IS신작] 디시트렌드 10:00
갤러리 내부 검색
제목+내용게시물 정렬 옵션

오른쪽 컨텐츠 영역

실시간 베스트

1/8

뉴스

디시미디어

디시이슈

1/2